NATURALS

DIMARTS 16-06-2020




 




DILLUNS 8-06-2020 I DIMARTS 9-06-2020



A PARTIR DE LA INFORMACIÓ QUE VAREU LLEGIR I VEURE LA SETMANA PASSADA, HEU D'ESCRIURE UN TEXT SOBRE EL CANVI CLIMÀTIC SEGUINT L'EXEMPLE DEL QUE VÀREU FER LA SETMANA PASSADA DE CATALÀ SOBRE ELS JOCS OLÍMPICS A LA PÀGINA 10 DEL QUADERNET. 

LES PREGUNTES PER SEGUIR L'ESCRIT SÓN:
  • QUÈ ÉS EL CANVI CLIMÀTIC?
  • PER QUÈ HI HA AQUEST CANVI?
  • ENS QUE ENS AFECTA?

PENSAU A:
  • POSAR PUNTS I COMES.
  • MAJÚSCULA A PRINCIPI D'ORACIÓ I ALS NOMS PROPIS.
  • SEPARAR ELS DIFERENTS PARÀGRAFS (PREGUNTA I RESPOSTA).
  • POSAR UN TÍTOL.



DIJOUS 4-06-2020 I DIVENDRES 5-06-2020

LLEGIM I MIRAM VÍDEOS SOBRE EL CANVI CLIMÀTIC.

La setmana que ve haurem de fer una feina sobre el canvi climàtic. Per això avui i demà vos donarem informació sobre el tema. Si vos interesa el tema també podeu cercar més informació amb ajuda de les famílies.

Aqui vos deixam diferents enllaços web a vídeos i pàgines:







Podeu demanar ajuda a la família o a nosaltres per mail si no enteneu alguna cosa. És important llegir-ho amb tranquil·litat per intentar entendrer-ho bé. Teniu aquests dos dies i tot el cap de setmana.



DILLUNS 1-06-2020 I DIMARTS 2-06-2020

COMENÇAM TEMA NOU!

EL MÓN QUE ENS ENVOLTA
EL MEDI AMBIENT

Com hem vist aquests darrers mesos a través de la televisió o imatges que ens arribaven, el nostre entorn ha canvit molt. Hem vist coses que mai haguéssim pensat que passarien com veure animals salvatges passetjant per enmig d'una ciutat.

La feina d'avui i demà és fer dues llistes:
  • La primera de totes les coses que hem vist diferents aquest confinament però que són bones per el medi ambient.
  • La segona de tot allò que sentim que està passant amb el canvi climàtic. Quins problemes hi ha i com ho podem solucionar. Si voleu la podeu fer amb una taula com la següent:




DIVENDRES 29-05-2020

AVUI ACABAM EL TEMA DE L'APARELL LOCOMOTOR, I PER AIXÒ EN JORDI ENS HA PREPARAT UNA ACTIVITAT MOLT XULA!

UN SCAPE ROOM!!!

DURANT EL JOC ANIREU PASSANT DIFERENTS PROVES, CADA VEGADA QUE SUPEREU UNA PROVA, VOS SURTIRÀ A ALGUN COSTAT DE LA PANTALLA UNA LLETRA. ANAU-LES APUNTANT EN ORDRE PERQUÈ SÓN EL CODI QUE VOS AJUDARÀ A OBRIUR LA CAMBRA FRIGORÍFICA.

 ESTAU PREPARATS?
FEU CLIC AL SEGÜENT ENLLAÇ:
https://view.genial.ly/5ebe91f032a04c0d96b701b1/game-breakout-dr-frankenstein  https://view.genial.ly/5ebe91f032a04c0d96b701b1/game-breakout-dr-frankenstein


DIJOUS 28-05-2020

JOCS PER REPASSAR TOT L'APRÈS I ENTRENAR-NOS PER LA SORPRESA DE DEMÀ





DIMARTS 26-05-2020

CURIOSITATS DE L'APARELL LOCOMOTOR

L'esquelet humà d'un adult té 206 ossos. En canvi, un nadó recent nascut té 231 ossos. Neixen amb alguns ossos separats i a mida que es van fent grans s'ajunten.

Més de la meitat dels ossos de l'esquelet estan a les mans i els peus. Tenim 27 ossos a cada mà i 26 ossos a cada peu.

L'os més gran es el fèmur i el més petit l'estrep, a l'orella interna.


Al caminar, movem més de 200 músculs diferents.

El múscul que es mou més ràpid és el que mou els parpars.

Els músculs són més de 600, representen més de la metitat del pes corporal.


ACTIVITATS:
1. Sabies totes aquestes coses?
2. Pensa i respon vertader o fals. No cerqueu les respostes a internet, intentau pensar-ho, si vos equivocau vos ho direm.
  • Les girafes i les persones tenen el mateix nombre de vèrtebres al coll.
  • L'acer és més fort que els ossos.
  • Algunes persones tenen dues costelles extres.
  • Un tros d'os pot aguantar el pes d'unes 9 tonelades sense romprer-se.
  • L'os que més es romp és el fèmur.
  • La llengua és un únic múscul.
  • Els músculs més petits es troben a les orelles.




DILLUNS 25-05-2020

QUÈ PASSARIA SI NO TENGUESSIM ARTICULACIONS?

L'activitat d'avui és molt divertida. Durant al dia has d'escollir mitja horeta i intentar fer les coses que fas normalment però sense moure els genolls, els colzes i els canells. 

Vos heu de semblar una mica als "playmobils".



CONTESTA A LES SEGÜENTS PREGUNTES:
1. Has pogut realitzar les diferents tasques amb normalitat?
2. Quines coses no has pogut fer?
3. Si no tenguessim les articulacions dels genolls, colzes i canells, podríem...
  • beure aigua?
  • seure al sofà?
  • fer les feines de l'escola?
  • anar en bicicleta?
  • pintar un quadre?
  • ballar?
  • donar una abraçada?



DIJOUS 21-05-2020

LESIONS MUSCULARS

Hi ha tres tipus de lesions:

Fractura: quan es trenca un os. S'ha d'enguixar perquè es torni a soldar.



Esquinç muscular: quan es trenca un múscul. S'ha de fer repòs i immobilitzar-lo amb una bena especial.


Luxació: quan un os es desplaça del seu lloc. Hem d'anar al metge perquè el torni a col·locar al seu lloc.

ACTIVITATS:
1. Alguna vegada has tengut alguna lesió de l'aparell locomotor? I algun amic o familiar?
2. Què va passar?
3. Com ho varen curar?



DIMARTS 19-05-2020

Una altra cosa que hem de tenir en compte per cuidar el nostre cos és la POSTURA CORPORAL.

Com ho podem fer?
  1. Repartir el pes de la motxilla a tot el cos. No dur-la penjant d'una ança.
  2. Doblegar els genolls per aixecar pes. Així no carregam tant les lumbars.
  3. Esquena recta al seure.
  4. Esquena recta al caminar.

MIRA AQUEST VÍDEO!

ACTIVITATS:
1. Quines d'aquestes coses fas per mantenir una bona postura corporal?
2. Què creus que passaria si no fessim totes aquestes coses?




DILLUNS 18-05-2020

TENIR CURA DEL COS

Per prevenir les malalties del nostre cos hem de:
- Tenir una dieta equilibrada: menjar llet, iogurt, carn, peix, fruits secs, llegums, pa, fruites, verdures... per tenir forts els ossos i els músculs.


- Exercici físic: per desenvolupar els ossos i els músculs.



ACTIVITATS:
1. Creus que tens cura del teu cos?
2. Tens una dieta equilibrada? 
3. Quantes vegades a la setmana fas esport?
4. Què podríes fer per millorar la teva salut?


SETMANA DEL 11 AL 17 DE MAIG DE 2020

FEIM UN ESQUELET CASOLÀ!

Durant tota la setmana heu de fer un esquelet amb material que tengueu per casa (cartró, pasta, escuradents, material reciclat...). 

RECORDAU QUE EL QUE FEU ESTARÀ BÉ!

Amb aquesta activitat vos acabareu d'aprendre i estudiar els ossos per l'activitat que farem la setmana que ve per videocridada.

Vos deixam alguns exemples:









DIVENDRES 8-05-2020

LES FUNCIONS DELS MÚSCULS

Cada múscul del cos ens permet fer una cosa:

Per doblegar i estirar el braç utilitzam el bíceps i el tríceps.

Per obrir i tancar els ulls feim servir l'orbital.

Per mastegar feim servir es masseter.

Per doblegar i estirar la cama feim servir el bíceps femoral i el quàdriceps.

Per doblegar el tronc feim servir els abdominals.

ACTIVITATS:
1. Relaciona cada múscul amb el que ens permet fer:

Abdominals                                              Obrir i tancar l'ull
Masseter                                                   Doblegar i estirar el braç
Bíceps i tríceps                                         Mastegar
Bíceps femoral i quàdriceps                     Doblegar el tronc
Orbital                                                      Doblegar i estirar la cama


DIJOUS 7-05-2020

CORREGIM L'ESQUELET!


ELS MÚSCULS
Els músculs són les parts toves i elàstiques del cos que ens permeten fer moviments. Hi ha músculs que no participen en el moviment del cos, com per exemple el cor.

Tenim més de 600 músculs.

En general són allargassats i acabats en unes fibres anomenades tendons, per on s'uneixen als ossos. S'estiren i es contreuen sense trencar-se.


Els músculs tenen diferents formes:
Són amples com els del tórax.


Són curts com els de la mà.


Són llargs com els de les cames.

ACTIVITATS:
1. Què són els músculs?
2. Quants músculs tenim al cos?
3. Per on s'uneixen als ossos?
4. Quines formes poden tenir?




DIMARTS 5-05-2020

ACABAM L'ESQUELET!
ARA QUE TENIM L'ESQUELET FORMAT I AFERRAT A LA CARTOLINA, ÉS EL MOMENT DE POSAR ELS NOMS ALS OSSOS. 

ELS PODEU ESCRIURE DINS DE L'OS O DAMUNT LA CARTOLINA I SENYALANT AMB UNA FLETXA.

HEU DE POSAR ELS SEGÜENTS OSSOS:
  • RADI
  • FÈMUR
  • CRANI
  • HÚMER
  • PELVIS
  • PERONÉ
  • COLUMNA VERTEBRAL
  • CÚBIT
  • TÍBIA
  • ESTÈRNUM
  • COSTELLES


DIJOUS 30-04-2020

FEIM UN ESQUELET!!

AQUESTA ACTIVITAT LA FAREM ENTRE AVUI I DILLUNS. HEU DE GUARDAR L'ESQUELET PERQUÈ DIMARTS FAREM UNA ALTRA ACTIVITAT AMB ELL.



AMB TOT EL MATERIAL QUE VOS DONAREM AVUI A L'ESCOLA, TROBAREU UNA CARTOLINA GROSSA I L'ESQUELET FOTOCOPIAT PER FER AQUESTA ACTIVITAT. 

COM L'HEM DE FER?
1. RETALLAU LA CARTOLINA EN DOS (LA TROBAREU DOBLEGADA, NOMÉS HEU DE RETALLAR ON ESTÀ DOBLEGADA)
2. AFERRAR-LES PERQUÈ PAREGUI QUE ES UNA MOLT LLARGA, SINÓ NO ENS HI CABRÀ EL NOSTRE ESQUELET. HO PODEU FER AMB UN TROS DE "CELO".
3. RETALLAR ELS OSSOS I MUNTAR L'ESQUELET DAMUNT LA CARTOLINA. 
4. QUAN ESTIGUI TOT BEN COLOCAT, S'HA D'AFERRAR.


DIMARTS 28/04/2020

LES ARTICULACIONS

Les articulacions són el punt on d'uneixen els ossos. Poden ser de tres tipus: mòbils, semimòbils i fixes.

LES ARTICULACIONS MÒBILS
Els ossos que les formen es poden moure bastant lliurement. Permeten moviments més amplis. Són, per exemple, l'espatlla, el colze, el maluc i el genoll.



LES ARTICULACIONS SEMIMÒBILS
Els ossos que les formen es mouen molt poc. Un exemple són les vèrtebres de la columna vertebral.



LES ARTICULACIONS FIXES
Els ossos que les formen no es poden moure. Com per exemple, els ossos del cap i de la pelvis.




ACTIVITAT:
1. Què ens permeten moure aquestes articulacions?
- Turmell
- Genoll
- Espatlla
- Canell
- Espatlla
- Coll
- Mandíbula
- Colze

DILLUNS 27/04/2020

RECORDAM I REPASSAM ELS NOMS DELS OSSOS AMB AQUESTS JOCS!





DIVENDRES 24/04/2020

ELS OSSOS DE LES EXTREMITATS

Les extremitats es divideixen en superiors i inferiors. Les superiors s'uneixen al tronc mitjançant l'omòplat i la clavícula, i les inferiors mitjançant la pèlvis, que està formada per diversos ossos soldats.

LES EXTREMITATS SUPERIORS (BRAÇOS) estan formades per:
  • húmer
  • cúbit
  • radi
  • ossets petits, en tenim 27 a cada mà

LES EXTREMITATS INFERIORS (CAMES) estan formades per:
  • fèmur (és l'os més llarg de tot el cos)
  • peroné
  • tíbia
  • ossets petits, en tenim 26 a cada peu



ACTIVITAT:

Omple els quadradets amb els ossos de les extremitats tenint en compte les pistes que es donen.



DIJOUS 23/04/2020


ELS OSSOS DEL NOSTRE COS

El nostre cos es divideix en el cap. el tronc i les extremitats. Cada part té una estructura òssia especial.


ELS OSSOS DEL CAP
El cao es divideix en cara i crani. 
CRANI: format per ossos plans i units entre ells. Protegeix el cervell.

CARA: A la cara trobam dues cavitats o forats on hi ha els ulls i els maxil·lars, on hi ha les dents. Són ossos més petits, el maxil·lar inferior (on tenim la barbilla) és l'únic os del cap que es mou. 


ELS OSSOS DEL TRONC
COLUMNA VERTEBRAL: formada per 33 vèrtebres. Són ossos petits i mòbils que fan que el cos es mantengui dret.

CAIXA TORÀCICA: Està formada per 12 costelles a cada costat que s'uneixen per darrere a la columna vertebral i per davant a l'estèrnum i els omoplats. Protegeixen els pulmons i el cor.

COXALS: És on es recolza la columna vertebral. És la zona del tronc que s'uneix amb les extremitats inferiors.


ACTIVITAT:
Cerca a la sopa de lletres, 7 paraules relacionades amb el que hem vist avui.
COLUMNA - COSTELLES - CRANI - ESTERNUM - MAXIL·LAR - TRONC - VÈRTEBRES




DIMARTS 21/04/2020

ELS OSSOS

Els ossos són unes peces dures i poc flexibles. Tenen tres funcions:
  • Donar forma al cos i ens aguanta drets, sense ossos el cos s'aixafaria contra enterra.
  • Protegir òrgans delicats com el cervell i el cor
  • Fer possible el moviment
Molts ossos, com els de les extremitats, tenen forma cilíndrica, mentre que d'altres, com els del cap, són plans. Els extrems d'alguns ossos, com els de les extremitats estan recoberts de cartílags, una substàcia tova i elàstica. El conjunt dels ossos forma l'esquelet.

En total tenim 206 ossos:


ACTIVITATS:
1. Què són els ossos?
2. Quines funcions tenen?
3. Quines formes tenen?


DILLUNS 20/04/2020

APARELL LOCOMOTOR

L'aparell locomotor fa possible tots els moviments del nostre cos: caminar, córrer, saltar, parlar, riure...

El cos es divideix en:
  • cap
  • tronc
  • extremitats
    • superiors (braços)
    • inferiors (cames)



Està format per:



ACTIVITATS:
1. Què permet l'aparell locomotor?
2. Per què està format?





DIMARTS 7-04-2020
Per acabar amb el tema dels sentits, vos animam a fer la vostra pròpia capsa dels sentits, que hi posarieu?
Ens podeu enviar una foto de la vostra capsa o una explicació amb el que hi heu posat al nostre mail (3A creus@ceipdepractiques.cat i 3B mfont@ceipdepractiques.cat)

Aquí vos deixam alguns exemples:







6-04-2020



Vídeos de repàs dels sentits!














SEGUIM AMB ELS SENTITS!

L'OLFACTE
Lòrgan del sentit de l'olfacte és el nas. El nas està format per dues cavitats que s'anomenen fosses nasals que es comuniquen amb l'exterior pels forats del nas o narius.

L'olfacte ens pemet percebre les olors del nostre voltant, i, a part, utilitzam el nas per respirar.

A la part superior de cada cavitat hi ha la pituïtària, una membrana que capta les olors i envia la informació al cervell pel nervi olfactori.

Si es té el cas sec o amb molta mucosa com pot ser quan estam costipats, no podem sentir les olors.


EL GUST
La llengua és un òrgan situat a la boca. Utilitzam la boca per articular les paraules, però també per assaborir els aliments, perquè aquí s'hi troben els receptors dels quatre gustos, també anomenats papil·les gustatives.

Les papil·les gustatives recullen els sabors dels aliments i envien els impulsos nerviosos al cervell a través dels nervis. És així com sentim el gust.

La llengua distingeix els sabors primaris que són: dolç, salat, acid i amarg. Tots els altres sabors són una mescla d'aquests.



EL TACTE
El sentit del tacte ens permet conèixer la forma, la mida i la textura dels objectes, i sentir el fred, la calor, la pressió i el dolor. 

L'òrgan del tacte és la pell, que recobreix tot el cos. La pell està formada per dues capes:
  • L'epidermis, que es la més externa i prima
  • La dermis, que és la més interna i més gruixuda.
Hi ha parts del cos on la pell és molt prima, com a les parpelles, i altres on la pell és molt doble, com al taló.

A la pell hi ha moltes terminacions nervioses que perceben els estímuls externs. N'hi ha de diferents tipus, segons que hagin de percebre la pressió, la temperatura, el dolor o la textura dels objectes.




Encara que el sentit del tacte està a la pell, i per tant, a tot el cos, no totes les parts del nostre cos són iguals de sensibles. Amb els dits o amb els llavis poden reconèixer millor la textura d'un objecte que no pas amb la pell dels genolls. Les mans i els llavis suporten el fred molt millor que altres parts del cos.




ACTIVITATS:
1. Què ens permet fer l'olfacte?

2.  Quan no podem sentir les olors?

3. Funcions de les parts de la llengua:
Papil·les gustatives: detecten les................................
Nervi gustatiu: envia les ............................. al .........................
Cervell: interpreta les senyals i ens permet captar....................

4. Que ens permet conèixer i sentir el tacte?

5. Escriu el sabor que té






















6.  Relaciona amb el sentit que utilitzam cada cosa










































AQUESTA SETMANA I MITJA QUE QUEDA ABANS DE PASQUA, FAREM EL TEMA DEL COS HUMÀ. ENS CENTRAREM EN ELS SENTITS I L'APARELL LOCOMOTOR.

ELS SENTITS

Els éssers humans percebem tot el que tenim al nostre voltant gràcies als sentits, que recolleixen la informació del medi i l'envien al nostre cervell.
Els sentits són 5:

  • La vista. Els òrgans són els ulls. Serveix per veure el color, la forma, els moviments... de les coses que ens envolten.
  • L'oïda. Els òrgans són les orelles. Serveix per a percebre els sons.
  • L'olfacte. L'òrgan és el nas. Serveix per a sentir les olors.
  • El gust. L'òrgan és la llengua. Serveix per a distingir entre els sabors.
  • El tacte. L'òrgan és la pell. Serveix per a conèixer la forma, la textura...
















LA VISTA
La vista és el sentit que ens permet percebre la forma i el color dels objectes, la claror i la foscor. Els òrgans de la vista són els ulls que estan formats pel globus ocular i els òrgans de protecció. Els ulls estan situats a les òrbites oculars, dues cavitats dels ossos del crani. Reben la llum i són capaços de formar imatges dels objectes.

Es considera que la vista és el sentit més desenvolupat de l'ésser humà i el que dona més informació del món que l'envolta.

Les celles, les parpelles i les pestanyes ajuden a protegir els globus oculars. Les llàgrimes ajuden a protegir-los i a mantenir-los nets i humits.
































L'OÏDA
Les orelles són els òrgans de l'oïda. Ens permeten percebre els sons que es produeixen al nostre voltant. També s'encareguen de l'equilibri, que permet que el cos es mantengui en una posició corporal estable.

L'oïda permet captar el llenguatge parlat i fer que el cervell interpreti i elabori una resposta.

Les orelles estan allotjades en uns ossos del crani, situats als dos costats del cap. L'orella està dividida en tres parts l'orella externa, la mitjana i la interna.

  • L'orella exerna està formada pel pavelló auricular, el conducte auditiu i el timpà. El pavelló auticular recull els sons perquè, a través del conducte auditiu, arribin al timpà que és una membrana que vibra quan els rep.
  • L'orella mitjana està formada per una cadena d'ossets. És plena d'aire i és on les ones sonores es converteixen en vibracions.
  • A l'orella interna hi ha el cargol, que envia la informació al cervell a través del nervi auditiu. També trobam els canals semicirculars que s'encarreguen de l'equilibri.















ACTIVITATS:

1. Per què serveixen els sentits?

2. Quins són els sentits? Amb quin organ els percebem?

3. Quin és el sentit més desenvolupat per l'ésser humà?

4. Completa per quina part de l'ull...
Entra la llum: ........................
Enfoca la llum sobre la retina: ..........................
Converteix la imatge en senyals: ..........................
Envia les senyals al cervell: ................................

5. Completa amb les paraules orelles - sons - oïda - renous

El sentit de l'..............................ens permet percebre .................... i ....................... .
Els òrgans de l'oïda són les ..................................... .




Bon dia!

Com ja vos vaig comentar a classe (als alumnes de 3rB) vos pos algunes imatges d'exemples de Lapbooks perquè pogueu agafar idees per acabar el vostre. Pensau que també podeu crear idees noves!

Segur que aquests dies a casa podeu dedicar-li temps perquè vos quedi ben xulo!







0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada